Про захист дітей від жорстокого поводження
План заходів щодо профілактики булінгу в 2019-2020 навчальному році
№ п/п | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
Діагностичний етап | ||||
1 | Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах | - | Вересень | Практичний психолог |
2 | Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах: - спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; - опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; - психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; - соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; - визначення рівня тривоги та депресії учнів. | Усі категорії учасників освітнього процесу | Протягом року | Класні керівники, практичний психолог, соціальний педагог |
Інформаційно-профілактичні заходи | ||||
1 | Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільних батьківських зборах | Батьки здобувачів освіти | Вересень | Директор школи |
2 | Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі» | Класні керівники | Листопад | Заступник директора школи з НВР |
3 | Розробка пам’ятки «Що вважати булінгом?» | Педагогічний колектив | Жовтень | Заступник директора школи з НВР |
4 | Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» | 1-9 класи | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог |
5 | Контроль стану попередження випадків булінгу | Нарада при директору | Квітень | Директор школи |
6 | Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. «Ні» булінгу» | Педагогічний колектив | Березень | Практичний психолог |
7 | Вивчення нормативних документів, практик протидії булінгу | Педагогічний колектив | Протягом року | Заступник директора школи з НВР |
8 | Розміщення інформаційних матеріалів на сайті школи | Усі категорії учасників освітнього процесу | Протягом року | Адміністратор шкільного сайту |
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | ||||
1 | Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків | 1-4 класи | Протягом року | Класні керівники |
2 | Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять | 1-9 класи | Протягом року | Класні керівники |
3 | Перегляд відесюжетів щодо ненасильницьких методів поведінки | 5-9 класи | Протягом року | Педагог-організатор |
4 | Проведення факультативних занять «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» | 6-9 класи | Протягом року | Заступник директора школи з НВР |
5 | Проведення факультативних занять «Я – моє здоров’я – моє життя» | 5 клас | Протягом року | Заступник директора школи з НВР |
6 | Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, на уроках історії | 1-9 класи | Протягом року | Вчителі початкових класів, учителі літератури, історії |
7 | Проведення заходів в рамках Всеукраїнських тижнів права | 1-9 класи | Грудень, березень | Класні керівники, учитель правознавства, практичний психолог, соціальний педагог |
8 | Години спілкування «Кібербулінг: загроза ХХІ століття» | 5-9 класи | Протягом року | Класні керівники |
9 | Консультативний пункт«Скринька довіри» | 1-9 класи | Протягом року | Соціальний педагог |
Психологічний супровід | ||||
1 | Діагностика стану психологічного клімату класу | 1-9 класи | Протягом року | Практичний психолог |
2 | Спостереження під час навчального процесу, позаурочний час | 1-9 класи | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог |
3 | Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу | 1-9 класи | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог |
4 | Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу | Усі категорії учасників освітнього процесу | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог |
Робота з батьками | ||||
1 | Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі» | Батьківська громадськість | Протягом року | Класні керівники |
2 | Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини | Батьківська громадськість | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог |
3 | Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті» | Батьківська громадськість | Січень – Лютий | Практичний психолог |
4 | Інформаційна робота через інтернет-сторінки | Батьківська громадськість | Упродовж року | Заступник директора школи з НВР |
Інформація
про виконання закладом загальної середньої освіти І-ІІ ступенів № 2 села
Балаклея ст. 25, 26 Закону України «Про освіту»
Відповідно Листа відділу освіти, молоді та спорту, культури, туризму, зовнішніх зв’язків та охорони здоров’я виконавчого комітету Балаклеївської сільської ради від 29.04.2020 № 01-04/228 «По запиту прокуратури» повідомляємо, що в закладі загальної середньої освіти І-ІІ ступенів № 2 села Балаклея проводиться систематична робота з протидії булінгу в учнівському середовищі.
На засіданні педагогічної ради 30 серпня 2019 року було затверджено «План заходів щодо профілактики булінгу у 2019-2020 навчальному році». Згідно Плану класні керівники 1-9 класів та соціальний педагог закладу Галущенко Л. А. здійснюють постійне спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти, провели опитування (анкетування) учасників освітнього процесу: «Що я знаю про булінг», «Я і однолітки»; діагностики: «Діагностика міжособистісних відносин Т.Лірі», «Життєві цінності людини». Проведено засідання методичного об’єднання класних керівників на теми:
«Про лист МОНУ від 27.06.2019 № 1/9-414 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н. р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок» (вересень 2019 року), «Протидія булінгу в учнівському колективі» (листопад 2019 року).
Питання протидії булінгу розглядалося на загальношкільних батьківських зборах: «Протидія цькуванню в учнівському колективі»( 25 жовтня 2019 року), «Інтернет: за і проти. Безпека в Інтернеті» (24 січня 2020 року). Протягом навчального року батькам здобувачів освіти надаються індивідуальні поради щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини.
Для здобувачів освіти та їхніх батьків у вересні 2019 року розроблено пам’ятки «Що вважати булінгом?»
В закладі освіти здійснюється систематичний контроль стану попередження випадків булінгу (на квітень 2020 року було заплановано проведення наради при директору з даного питання).
Педагогічним колективом постійно здійснюється вивчення нормативних документів, практик протидії булінгу.
На сайті школи створено сторінку «Профілактика булінгу» http://www.balakleya-school2.edukit.ck.ua/nashi_tradicii/profilaktika_bulingu/, на якій розміщено інформаційні матеріали з даної проблеми.
В 1-4 класах щоденно проводяться ранкові зустрічі з метою формування навичок дружніх стосунків, на годинах спілкування в 1-9 класах проводяться вправи: «Ми – одна родина», «Яку людину називають толерантною», «Я вмію спілкуватися»; учні переглядають відео: «Як боротися з булінгом: поради для дітей», «Безпечна школа», «Как отвечать на оскорбления», «Как усмирить задиру».
Згідно Навчального плану роботи закладу у 5 класі проводяться факультативні заняття «Я – моє здоров’я – моє життя», в 6-7 класах «Рівний-рівному», у 8-9 класах «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе».
Під час уроків в 1-9 класах здійснюється відпрацювання теми особистої гідності людини.
З 16 по 20 вересня 2019 року в закладі освіти проведено заходи в рамках Тижня з протидії булінгу.
В закладі розроблено План заходів Тижня.
Відповідно Плану проведено таку роботу:
В 1-9 класах відбулися години спілкування на теми:
«Ми друзі» (16.09 - 1 клас, класний керівник Занєгіна Ж. П.)
«Вчимося дружити» (16.09 - 2 клас, класний керівник Харенко Н. О.)
«Ми дружні» (16.09 – 3 клас, класний керівник Сільченко О. О.)
«Золоті правила спілкування» (17.09 - 4 клас, класний керівник Колісник О. В.)
«Вчимося розпізнавати булінг» (17.09 - 5 клас, класний керівник Вовченко І. М.)
«Обережно: булінг!» (17.09 - 6 клас, класний керівник Мурашевич Ю. Ю.) «Правила безконфліктного спілкування» (18.09 - 7 клас, класний керівник Бакуменко О. В.)
«Небезпеки в Інтернеті» (18.09 - 8 клас, класний керівник Мірза Н. В.) «Кібербулінг: як його розпізнати» (19.09 - 9 клас, класний керівник Жолобіцька Л. В.).
17 вересня соціальний педагог Галущенко Л. А. провела з учнями 9 класу тренінгове заняття «В житті є цінним кожне слово. В житті цінуймо кожну мить».
18 вересня класними керівниками 1-9 класів організовані батьківські зустрічі на тему «Як захистити дитину від булінгу».
18 вересня здобувачі освіти 1-9 класів разом з класними керівниками оформили виставку колажів «Ми проти булінгу!».
19 вересня шкільний бібліотекар Галущенко Л. А. оформила тематичну виставку «Світ без булінгу».
20 вересня із здобувачами освіти 8 класу заступник директора школи з НВР Руденко С. В. провела тренінгове заняття «Вирішуємо конфлікти мирно».
В рамках Тижня права в грудні 2019 року школярі вивчали положення Конвенції про права дитини.
В школі діє Скринька довіри, інформаційний куточок «Події», в якому розміщено телефони Національних Гарячих ліній, «Пам’ятка «Ознаки булінгу».
В закладі освіти створено комісію щодо розгляду випадків булінгу, оформлено «Журнал реєстрації рішень Комісії з розгляду випадків булінгу», «Журнал особистого прийому громадян».
Заяв про випадки булінгу не надходило.
Булінг в закладі освіти
Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного.
Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не вивчена. Перші публікації в Україні з’явилися 2005 р.
Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.
Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.
Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними:
- систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
- задирство;
- фізичні і психічні приниження;
- різного виду знущання;
- бойкот та ігнорування;
- псування особистих речей та ін.
Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній "винахід" — кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних засобів комунікації.
Дослідники пропонують таку найзагальнішу класифікацію всіх видів булінгу:
- 1-ша група — прояви, пов’язані переважно з активними формами приниження;
- 2-га група — прояви, пов’язані зі свідомою ізоляцією, обструкцією скривджених.
Соціальна структура булінгу, як правило, має три елементи, а саме:
- переслідувач (булі);
- жертва;
- спостерігач.
У сучасній науці існує декілька підходів до вивчення булінгу. Одні дослідники зосереджують увагу на пошуку й визначенні особистісних рис, характерних для особи булі та його жертви. Інші намагаються розглядати булінг як соціально-психологічний процес.
Ось як визначає типові риси учнів, схильних ставати булі, норвезький психолог Д. Ольвеус:
- вони відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють;
- вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів);
- вони не виявляють співчуття до своїх жертв;
- якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.
Типові жертви булінгу також мають свої характерні риси:
- вони полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі;
- вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещасній мають низьку самоповагу;
- вони схильні до депресії й частіше за своїх ровесників думають про самогубство;
- вони часто не мають жодного близького друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками;
- якщо це хлопчики, вони можуть бути фізичнослабшими за своїх ровесників.
Ці риси є водночас і причиною, і наслідком булінгу. У той самий час, на думку окремих дослідників, відтворити типовий портрет агресора та жертви неможливо.
Деякі психологи фіксують увагу не стільки на індивідуальних властивостях дитини, скільки на її місці в групі. Ті діти, які активно не включені в групові процеси, тримаються осібно, менш товариські, як правило, є аутсайдерами і їх (інколи більш обдарованих і талановитих) не люблять у групі. У таких випадках знаходиться хтось, хто бере на себе роль виконавця групової волі. У результаті виникає булінг.
Говорячи про спостерігачів (ким би вони не були), учені відзначають такі їх типові характерні риси, як відчуття провини і відчуття власного безсилля.
Практично в усіх країнах булінг більш поширений серед хлопчиків, ніж серед дівчаток, і його жертвами також частіше стають хлопчики. Це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин.
Кажучи про форми прояву булінгу, найбільш типові для хлопчиків і дівчаток, слід зазначити, що якщо хлопчики частіше вдаються до фізичного булінгу (стусани, поштовхи тощо), то дівчатка більш охоче користуються такими формами тиску, як поширення пліток, виключення з кола спілкування. А втім, ця різниця відносна і схоже, що вона зменшується.
Шкільний булінг — явище системне й комплексне. Тому, окрім лікарів, психіатрів, психологів (які займаються зазвичай уже з тими, хто піддався цькуванню та знущанням з боку своїх однолітків і однокласників), до вивчення й профілактики цього явища повинні, безперечно, долучатись учителі, соціальні педагоги, шкільні психологи.
Коментарi